Dana 7. maja 2023. godine stupio je na snagu novi Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu („Zakon o BZR“) koji unosi niz novina u sistem zaštite prava radnika i doprinosi potpunom usaglašavanju sa evropskim standardima.
Ono što je važno i trenutno aktuelno je to da rok koji je ostavljen poslodavcima za usklađivanje sa predmetnim zakonom uskoro ističe, pa je bitno osvrnuti se na ključne aspekte i korake koje je potrebno preduzeti u cilju potpune usaglašenosti sa propisima.
Podsećanja radi, izdvajamo i najznačajnije novine koje su usvojene novim Zakonom o BZR:
- rad od kuće i rad na daljinu koji su prvi put prepoznati kao instituti radnog prava;
- obavezne obuke u oblasti bezbednosti, ali i odgovornost zaposlenih za povredu na radu, što podrazumeva i obavezu poslodavca da sprovede obuku za pravilno korišćenje opreme;
- primena preventivnih mera za visokorizične poslove, kao što su rad na visini ili u dubini, rad na energetskim objektima, korišćenje opasne hemijske materije tokom rada, i drugo;
- obavezan lekarski pregled zaposlenih,;
- periodične obuke za bezbedan i zdrav rad zaposlenih i rukovodilaca;
- podizanje kompetentnosti stručnjaka za bezbednost i zdravlje na radu, što podrazumeva i obnavljanje licence na svakih pet godina, kako bi se osigurala kontinuirana edukacija i usavršavanje nadležnih lica.
Kao logična posledica usvajanja novog Zakona o BZR, usvojena je i grupa novih podzakonskih akata koji dodatno uređuju oblast bezbednosti i zdravlja na radu, kao što su:
- Uredba o izmenama i dopunama uredbe o bezbednosti i zdravlju na privremenim i pokretnim gradilištima;
- Pravilnik o načinu i postupku procene rizika na radnom mestu i radnoj sredini;
- Pravilnik o postupku pregleda i provere opreme za rad i pregleda ispitivanja električnih i gromobranskih instalacija, kao i ispitivanja radne sredine;
- Pravilnik o programu i načinu polaganja stručnog ispisa za obavljanje poslova bezbednosti i zdravlja na radu i poslova odgovornog lica;
- Pravilnik o izgledu značke i odgovarajuće vrste odeće, obuće i opreme inspektora rada;
- Pravilnik o sadržaju elaborata o uređenju gradilišta i radilišta, i drugi,
kao i dva pravilnika čiji je početak primene predviđen za 28. april 2025. godine, i to Pravilnik o preventivnim merama za bezbedan i zdrav rad na visini i Pravilnik o načinu vođenja i rokovima čuvanja evidencija u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.
S obzirom na najavljene stroge kazne za svaku neusaglašenost poslovanja sa odredbama Zakona o BZR, važno je istaći da su poslodavci u obavezi da u potpunosti usklade svoje poslovanje sa izmenama Zakona o BZR i svim pratećim podzakonskim aktima donetim u međuvremenu, i to najkasnije do 7. maja 2025. godine.
Usklađivanje se odnosi na brojne novine i izmene od kojih ćemo u ovom tekstu ukazati na najrelevantnije, a sve imajući u vidu da je članom 14. Zakona o BZR predviđeno da je poslodavac dužan da opštim aktom utvrdi prava, obaveze i odgovornosti iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.
Zakon o bezbednosti i zdravlju na radu
Sva lica koja obavljaju poslove bezbednosti i zdravlja na radu moraju imati odgovarajuću stručnost i ispuniti detaljno regulisane uslove za izdavanje i obnavljanje licenci, koje se izdaju na period od 5 godina, sa obavezom da se zahtev za izdavanje nove licence podnosi najkasnije u roku od 60 dana pre isteka važenja licence, uz napomenu da su ista lica zakonom označena kroz pojmove savetnik odnosno saradnik za bezbednost i zdravlje na radu.
Poslodavci čiji zaposleni rade o kuće ili na daljinu, obavezni su da utvrde uslove za bezbedan i zdrav rad, sredstva za rad izdata od strane poslodavca, kao i da definišu radni proces u vezi sa izvršenjem poslova za koje je zaposleni zadužen i propiše preventivne mere za bezbedan i zdrav rad, dok im je ostavljena mogućnost da donesu akt o proceni rizika za rad od kuće i rad na daljinu uz učešće zaposlenog.
U skladu sa novim zakonskim rešenjima, poslodavac je obavezan da zaposlenom obezbedi ličnu opremu u ispravnom stanju, kao i da sprovede obuku za njeno pravilno korišćenje, te je predviđen veći broj obuka koje imaju služiti kao preventivne mere.
Naročito je predviđena i dužnost poslodavca da odmah, a najkasnije u roku od 8 dana izvrši dodatnu obuku zaposlenih u slučaju teške povrede na radu, smrtne povrede na radu ili kolektivne povrede na radu, i to zaposlenih na tom radnom mestu u organizacionoj jedinici gde se povreda dogodila, a sa obavezom obaveštavanja svih zaposlenih.
Najvažnija novina koje se odnosi na lekarski pregled zaposlenih predviđa dužnost poslodavca da uputi zaposlenog na lekarski pregled koji odgovara rizicima na radnom mestu u redovnim intervalima, na zahtev zaposlenog, a o trošku poslodavca.
Usklađivanje za novinama iz oblasti bezbednosti i zdravlja na radu podrazumeva aktivan i preventivan pristup poslodavca, pa je tako pored obaveze poslodavca da vodi i čuva evidencije koje su propisane detaljno članom 62. Zakona o BZR uveden i novi institut „Registar povreda na radu“, koji u elektronskoj formi vodi i uspostavlja uprava za bezbednost i zdravlje na radu.
Poslodavac je u obavezi da unosi podatke o svim povredama na radu u registar.
Treba imati u vidu da je novim Zakonom o BZR pooštrena i kaznena politika tako što je predviđen znatno veći broj prekršaja i novčani iznosi kazni su sada u iznosima koji prelaze milion dinara.
Pravilnik o preventivnim merama za bezbedan i zdrav rad na visini i Pravilnik o načinu vođenja i rokovima čuvanja evidencija u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu.
Dva nova pravilnika koja na snagu stupaju 28. aprila 2025. godine predviđaju obavezu poslodavca da obezbedi primenu preventivnih mera u cilju smanjenja rizika od povreda na radu, naročito onih koje mogu nastati prilikom rada na visini.
Radom na visini smatra se svaki rad u industrijskim i drugim nezaštićenim sredina u kojima se obavljaju poslovni na visini od najmanje dva metra od čvrste podloge.
Za takva radna mesta poslodavac je dužan da izvrši procenu rizika, donošenjem Akta o proceni rizika upisanoj formi, da obezbedi opremu i ličnu zaštitnu opremu, proceduru za spasavanje, dozvolu za rad, kao i obezbeđivanje sistema za zaštitu od pada sa visine, npr. zaštitne ograde ili mreže.
Sa druge, strane, zaposleni mora biti zdravstveno sposoban, uz sada obavezne periodične lekarske preglede i izvršenu obuku za bezbedan i zdrav rad.
Sa druge strane, novim Pravilnikom o načinu vođenja i rokovima čuvanja evidencija u oblasti bezbednosti i zdravlja na radu tačno su propisani obrasci koje je poslodavac obavezan da vodi, kao i njihova sadržina.
Neke od obaveznih evidencija su:
- Evidencija o radnim mestima sa povećanim rizikom, zaposlenima koji obavljaju te poslove i njihovim lekarskim pregledima;
- Evidencija o povredama na radu;
- Evidencija o profesionalnim bolestima;
- Evidencija o zaposlenima izloženim biološkim štetnostima grupe 3 i/ili 4;
- Evidencija o izvršenim pregledima i proverama opreme za rad i sl.
Pravilnik o sadržaju elaborata o uređenju gradilišta i radilišta
Pravilnik o sadržaju elaborata o uređenju gradilišta propisuje obavezne uslove i detalje koji moraju biti uključeni u elaborat o uređenju gradilišta i radilišta, čime se unapređuju mere zaštite na radu i bezbednosti na gradilištima.
Pravilnik se fokusira na detaljan prikaz svih aspekata koji se odnose na bezbednost radnika, zaštitu životne sredine i pravilno upravljanje otpadom. Navedeni su tačni podaci koji moraju biti uključeni u elaborat, kao što su vrsta i količina opasnog i neopasnog otpada, te specifične mere za smanjenje rizika tokom izvođenja građevinskih radova. Poseban naglasak stavljen je na obavezne zaštitne mere u slučaju radova na zemljištima koja sadrže šumske resurse, kao i specifične smernice za skladištenje i manipulaciju drvnim sortimentima.
Pored toga, predmetni pravilnik ističe obaveznost korišćenja odgovarajuće zaštitne opreme i alata, kao i obavezne procedure za analizu i upravljanje rizicima specifičnim za gradilišta. Na ovaj način, usklađivanje sa ovim pravilnikom doprinosi boljoj bezbednosti i efikasnosti u radu, kao i smanjenju negativnog uticaja na okolinu tokom građevinskih radova.
Ostali pravilnici
Pored već brojnih novina, osvrnućemo se ukratko i na pojedine podzakonske akte, a naša je preporuka da se poslodavci detaljno upoznaju kako sa novim Zakonom o BZR, tako i svim pojedinačnim pravilnicima radi usklađivanja poslovanja, ukoliko to do sada nisu uradili.
Naime, Pravilnikom o sadržini i izgledu oznake zabrane rada na privremenim ili pokretnim gradilištima propisan je karakterističan izgled i sadržina oznake zabrane rada u slučaju da inspektor nadzora utvrdi da je došlo do nepoštovanja propisa o bezbednosti i zdravlja na radu, sve dok traju okolnosti koje dovode do ugrožavanja bezbednosti i zdravlja na radu. Pored postavljanja oznake zabrane rad na privremenim ili pokretnim gradilištima, zabrana se konstatuje i obeležava postavljanjem posebne trake crvene boje.
Pravilnikom o postupku pregleda i provere opreme za rad i pregleda ispitivanja električnih i gromobranskih instalacija, kao i ispitivanja radne sredine uvedena je obaveza poslodavcima da vrše periodične preglede i ispitivanje elektro instalacija u objektima koji koriste jednom u tri godine od strane licencirane firme za tu vrstu poslova, do se pregledi i ispitivanja gromobranskih instalacija obavljaju u roku koji je utvrđen tehničkim propisima i standardima za utvrđeni nivo zaštite objekta.
Zaključak
Intencija zakonodavca prilkom donošenja novog Zakona o BZR jeste da se zaštita i bezbednost na radu podigne na jedan viši nivo, odnosno da se predvide jasna pravila, prava i obaveze kako poslodavca tako i zaposlenih, sve u cilju prevencije štetnih posledica.
Da li će i na koji način ove izmene biti efektivno sprovedene u praksi, ostaje da se vidi u predstojećem periodu.