Šta donose izmene Zakona o obnovljivim izvorima energije?

Dve godine nakon što je stupio na snagu Zakon o korišćenju obnovljivih izvora energije („ZOIE“), Skupština Republike Srbije je dana 28. aprila 2023. godine usvojila Zakon o izmenama i dopunama Zakona o korišćenju obnovljivih izvora energije („Zakon“) koji je stupio na snagu dana 7. maja 2023. godine.

Cilj donošenja Zakona bio je uspostavljanje balansa između dva podjednako važna javna interesa, integracije obnovljivih izvora energije u elektroenergetski sistem i obezbeđivanje sigurnog rada sistema.

Shodno tome, usvojeni Zakon rešava pitanje velikog broja zahteva za priključenje novih solarnih i vetroelektrana, kojima je prema podacima Ministarstva rudarstva i energetike („Ministarstvo“) zahtevan kapacitet za priključenje povećan sa 4,8 GW na 20 GW u poslednje dve godine, što je dva i po puta više od ukupnog kapaciteta svih elektrana u Srbiji.

Ispod se nalazi kratak osvrt na neke od najvažnijih novina Zakona.

Pitanje balansne odgovornosti

Staro zakonsko rešenje u članu 10. ZOIE davalo je pravo svim proizvođačima iz obnovljivih izvora energije da prenesu balansu odgovornost na garantovanog snabdevača, odnosno na tadašnje Javno preduzeće (sada akcionarsko društvo) „Elektroprivreda Srbije“ („EPS“) koji obavlja funkciju garantovanog snabdevača i ujedno je najveći učesnik na tržištu. Ovo pravo ZOIE je garantovao bez obzira da li se proizvođači nalaze u sistemu podsticaja. Nakon donošenja ZOIE, prema podacima Ministarstva operatoru prenosnog sistema podneto je oko 14.000 MW zahteva za priključenje projekata elektrana na vetar i solarnih elektrana. Da bi se razumeo koliki je to obim projekata, treba imati u vidu da je trenutni ukupan instalisani kapacitet u Srbiji oko 8.000 MW svih elektrana.  

Prema novim zakonskim rešenjima EPS će preuzeti balansnu odgovornost samo za proizvođače koji imaju pravo na tržišnu premiju ili fid-in tarifu (povlašćeni proizvođači). Dužnost EPS-a prestaje (i) istekom šest meseci od dana spajanja organizovanog unutardnevnog tržišta Republike Srbije sa jedinstvenim evropskim organizovanim unutardnevnim tržištem ili (ii) istekom 30 meseci od dana uspostavljanja organizovanog unutardnevnog tržišta u Srbiji, u zavisnosti od toga koji rok prvi istekne. Drugi proizvođači će morati da regulišu svoju odgovornost za balansiranje po tržišnim uslovima. Izmenama je uveden i princip koji će zaštititi finansijsku stabilnost EPS-a – uključujući i obavezu proizvođača koji imaju pravo na tržišnu premiju da EPS-u plate naknade (iznosi koji se utvrđuju u javnom pozivu za aukciju) kao nadoknadu za prenos balansne odgovornosti.

Zakon propisuje novi mehanizam međusobne finansijske kompenzacije između povlašćenog proizvođača i EPS-a koji počiva na pravilu da je povlašćeni proizvođač u obavezi da plati EPS-u dodatnu naknadu ukoliko proizvede manje električne energije od prijavljenog plana proizvodnje i obratno, odnosno EPS je u obavezi da plati povlašćenom proizvođaču naknadu za višak proizvedene električne energije u odnosu na planiranu. Novouvedeni mehanizam predstavlja dodatnu odgovornost povlašćenog proizvođača u pogledu preciznog predviđanja proizvodnje električne energije, shodno činjenici da bi u slučaju lošeg predviđanja isti bili u obavezi da plate negativnu razliku.

Određivanje maksimalne ponuđene cene na aukciji za tržišne premije

Odredbama ZOIE bilo je predviđeno da Agencija za energetiku Republike Srbije određuje maksimalnu cenu na aukcijama, a Ministarstvo sprovodi aukcije, što je dovodilo do neefikasnosti celog procesa, pa je bilo potrebno sistem aukcije centralizovati oko jedne institucije. U cilju rešavanja niske gornje cene i usled zabrinutosti većeg broja investitora u vezi sa metodologijom koju regulator koristi za određivanje gornje cene, Zakonom je predviđeno da se odgovornost za određivanje gornje cene prenese sa Agencije za energetiku Republike Srbije na Ministarstvo.

Pravo na prioritetan pristup prenosnom, distributivnom odnosno zatvorenom distributivnom sistemu

U ZOIE je bilo propisano pravo prioritetnog pristupa za sve proizvođače električne energije iz obnovljivih izvora energije. U skladu sa referentnom evropskom regulativom (sa kojom se Srbija usaglasila donošenjem Zakona) novo rešenje propisuje pravo prioritetnog pristupa i ograničava ga samo na mala postrojenja do 400 kW, a od 1. januara 2026. godine samo na mala postrojenja do 200 kW.

Još nekoliko bitnih izmena / zaključak

Zakon uvodi i definiciju koja se prevashodno odnosi na energiju vetra i sunca / definicija varijabilnih izvora energije / koja kaže da su varijabilni izvori energije primarni izvori energije (energija vetra, energija Sunca i dr.) čiji energetski potencijal zavisi od meteoroloških uslova koje je teško precizno prognozirati, usled čega prilikom proizvodnje električne energije iz takvih izvora mogu nastati veća odstupanja između proizvedene električne energije i planirane proizvodnje električne energije u odnosu na druge izvore energije. Razlog uvođenja ovakve definicije ogleda se u zaštiti rada sistema usled nemogućnosti planiranja količine energije koja će biti dostupna a koja se proizvodi iz varijabilnih izvora energije.

Posebne novine se odnose na kapacitete kupaca-proizvođača (definisani su limiti za domaćinstva i ostale krajnje kupce na način koji će pomiriti interese stabilnosti elektroenergetskog sistema i interese kupaca-proizvođača).Domaćinstva će moći da instaliraju solarne panele do 10,8 kW, a svi ostali kupci do 150 kW zadržavajući prioritet pristupu sistemu, bez balansne odgovornosti. Usvajanjem Zakona vodilo se računa i o prelaznom periodu, tako da je omogućeno da industrija do 5 MW instalira solarne panele do 1. jula 2024. godine u skladu sa odredbama ZOIE i shodno tome da se na njih ne primenjuju gorepomenuti limiti. Na ovaj način koncept kupca-proizvođača se orijentiše ka domaćinstvima i maloj privredi dok će velika industrija svoja prava na samosnabdevanje ostvariti kroz koncept aktivnog kupca nakon izmena Zakona o energetici (poseban institut koji će tek biti definisan).

Vlada Republike Srbije usvojila je početkom juna ove godine Plan sistema podsticaja korišćenja obnovljivih izvora energije za period 2023-2025, prema kome ukupan kapacitet za koji se može steći pravo na podsticaje u sistemu tržišne premije u naredne tri godine iznosi 1.000 MW za tehnologiju vetroelektrana i 300 MW za tehnologiju solarnih elektrana.

U narednom periodu očekuje se donošenje raznih podzakonskih akata (Uredba o uslovima isporuke i snabdevanja električnom energijom, Pravilnik o priključenju objekata na prenosni sistem, Pravilnik o radu prenosnog sistema i Procedura za priključenje objekata na prenosni sistem) kojima bi se omogućila primena novih zakonskih rešenja.

PODELI PUTEM: