Da li se strano plovilo može koristiti u Srbiji za obavljanje delatnosti i pod kojim uslovima?
Pojam kabotaža[1] najčešće se koristi u kontekstu prava obavljanja kabotaže, odnosno prava obavljanja prevoza putnika ili tereta na području jedne države. Države po pravilu dopuštaju obavljanje kabotaže na svom području jedino domaćim prevoznicima, dok strani prevoznici ne mogu ili pod vrlo restriktivnim uslovima mogu obavljati prevoz robe i putnika između dva mesta na teritoriji strane države. To je zapravo jedan od oblika protekcionizma, a države ga obrazlažu sopstvenim (privrednim) interesima i interesima javne sigurnosti.
U cilju da se plovilo koje nosi stranu zastavu koristi u Republici Srbiji potrebno je da se prethodno registruje u nekom od domaćih registara plovila.
Nadležno Ministarstvo za građevinarstvo saobraćaj i infrastrukturu, Sektor za vodni saobraćaj i bezbednost plovidbe, na osnovu uvida u tehničku dokumentaciju plovila utvrđuje o kojoj vrsti plovila je reč, odnosno u koji registar plovilo treba da se registruje čime će odrediti dalji tok postupka registracije plovila u Republici Srbiji.
U slučaju da Ministarstvo utvrdi da plovilo predstavlja plovilo unutrašnje plovidbe i da se registruje u nacionalnom registru plovila unutrašnje plovidbe, Zakon o državnoj pripadnosti i upisu plovila predviđa da u upisnik brodova unutrašnje plovidbe može da bude upisan brod unutrašnje plovidbe čiji je vlasnik strano pravno lice sa sedištem izvan Republike Srbije ili izvan države članice Evropske unije, ako je brodar (odnosno ovlašćeni vozar) tog broda pravno lice sa sedištem u Republici Srbiji ili državljanin Republike Srbije koji ima prebivalište u Republici Srbiji.
Plovilo treba da uđe u Republiku Srbiju pod stranom zastavom, a tek onda da započne proceduru promene zastave i upisa u nacionalni registar, preduzimanjem sledećih koraka:
- Korak – Tehnički pregled plovila
Tehnički pregled plovila sprovodi Uprava za utvrđivanje sposobnosti brodova za plovidbu. Nakon sprovedenog tehničkog pregleda Uprava izdaje potvrdu kojom potvrđuje tehničku sposobnosti plovila, a što je neophodan uslov za registracije stranog plovila u domaćem registru.
- Korak – Ugovor sa brodarom
U skladu sa primenljivim propisima, za upis plovila čiji je vlasnik strano društvo, neophodno je angažovanje domaćeg licenciranog brodara koji će preuzeti odgovornost za plovidbu plovila dok se plovilo nalazi u Republici Srbiji.
U skladu sa Zakonom o trgovačkom brodarstvu, brodar može biti angažovan kao (i) zakupac, kao (ii) čarterer ili kao (iii) menadžer, koji je u svakom slučaju držalac broda i nosilac plovidbene odgovornosti.
Dakle, Ugovor sa brodarom se zaključuje sa domaćim društvom koje mora biti registrovano kao ovlašćeni vozar (spisak ovlašćenih vozara vodi nadležno Ministarstvo). Dobijanje dozvole za ovlašćenog vozara podrazumeva zapošljavanje lica sa svedočanstvom o osposobljenosti za obavljanje delatnosti vozara unutrašnje plovidbe.
- Korak – Zahtev za određivanje imena, odnosno oznake plovila unutrašnje plovidbe (ENI broj)
Zahtev se podnosi Ministarstvu za građevinarstvo saobraćaj i infrastrukturu na propisanom formularu, a uz zahtev koji se podnosi i sledeća dokumentacija:
- Isprava kojom se dokazuje pravo svojine na brodu (potvrda o registraciji i potvrda o klasifikaciji);
- Potvrda organa koji vodi strani upisnik brodova da je brod brisan u tom upisniku;
- Svedočanstvo o sposobnosti broda za plovidbu (dokument o tehničkom pregledu iz koraka 1 iznad);
- Isprave kojima se dokazuje pravo da brod bude upisan u upisnik Republike Srbije, ako je vlasnik broda strano pravno lice (ugovor sa brodarom ili ugovor o zakupu broda sa overenim potpisima sa ovlašćenim vozarom);
- Isprava kojom se dokazuje ispunjenost uslova propisanih propisom kojim se propisuje najviša dopuštena starost brodova za upis;
Uz isprave sastavljene na stranom jeziku, koje se prilažu uz zahtev, prilaže se i overeni prevod na srpskom jeziku.
Uz zahtev se prilaže i dokaz o uplaćenoj administrativnoj taksi.
- Korak – Upis plovila u registar plovila unutrašnje plovidbe
Upis broda u upisnik brodova dozvoliće lučka kapetanija prema sedištu vozara, ako su uz prijavu priložene sledeće isprave:
- Isprava kojom se dokazuje pravo svojine na brodu (potvrda o registraciji i potvrda o klasifikaciji);
- Isprava kojom se dokazuje ko je vlasnik broda, odnosno da su ispunjeni uslovi za upis broda u odgovarajući upisnik brodova (ugovor sa brodarom ili ugovor o zakupu broda sa overenim potpisima sa ovlašćenim vozarom);
- Rešenje o određivanju imena, odnosno oznake broda i luke upisa broda, kao i ENI broja za brodove unutrašnje plovidbe (izdaje ministarstvo u koraku 3 iznad);
- Svedočanstvo o baždarenju (dokument o tonaži);
- Svedočanstvo o sposobnosti za plovidbu broda unutrašnje plovidbe (dokument o tehničkom pregledu iz koraka 1 iznad);
- Isprave kojima se dokazuju drugi podaci koji se unose u list a uloška glavne knjige upisnika brodova (tehničke specifikacije kao što su dimenzije itd.);
- Potvrda organa koji vodi strani upisnik brodova da je brod brisan u tom upisniku;
- Pisana izjava vlasnika broda da prenosi odgovornost za upravljanje brodom na kompaniju ako vlasnik broda nije i ta kompanija.
Po okončanju procedure, plovilo će biti registrovano u nacionalnom registru i zavioriće srpsku zastavu dok boravi u Republici Srbiji. Nakon okončanja projekta u Srbiji, plovilo podnosi zahtev za brisanje iz registra plovila Republike Srbije i ponovo podnosi zahtev za registraciju matičnom stranom registru.
[1] Kabotaža – nacionalni prevoz robe za najam ili nagradu koji privremeno obavljaju nerezidentni prevoznici u državi domaćinu